Ako sa Oliver dostal do dezinformačnej bubliny

KInIT s podporou O2 férovej nadácie vytvoril edukačné video a spustil animovaný web. Príbeh Olivera objasňuje rolu odporúčacích algoritmov pri online šírení dezinformácii.

Problém so šírením dezinformácii na webe je známy už niekoľko rokov. Za posledné dva roky, od prepuknutia pandémie COVID-19, sa však situácia na Slovensku výrazne zhoršila. Spoločnosť je citeľne polarizovaná a šírenie dezinformácii cez sociálne médiáovplyvňuje každodennú komunikáciu, diskurz aj dianie. Ľudia však často nerozumejú, akú rolu v tomto konflikte hrajú sociálne médiá. 

Projekt s názvom Oliver v bubline bol vytvorený s cieľom sprístupniť túto tému prostredníctvom vzdelávacieho materiálu vo forme videa a animovanej webovej stránky. Príbeh detailne opisuje a vysvetľuje ako a prečo sa šíria dezinformácie na sociálnych sieťach a celkovo na webe. Ťažiskom príbehu o Oliverovi je však technologická príčina šírenia dezinformácií. Fenomén šírenia dezinformácií je vysvetlený pomocou hlavnej postavy, ktorá dezinformáciam na internete prepadne. Príbeh je plný informatívnych textov, ktoré poukazujú na dôvody, prečo sa nepravdivý obsah virálne šíri na internete. Chceli sme poukázať na to, že situáciu spôsobil algoritmus a tým pádom odbremeniť používateľov od pocitu viny, že si to zapríčinili sami. 

Projekt je dôležitý aj pre to, že jazyk ktorý sa používa pri téme nových technológii, najmä umelej inteligencie a algoritmov, je bežným užívateľom webu a sociálnych sietí vzdialený. Preto si často neuvedomujú, do akej miery a akým spôsobom tieto technológie ovplyvňujú obsah, ktorý na webe konzumujú. 

Príbehom o Oliverovi ukazujeme, ako algoritmy fungujú a priamo zasahujú do životov užívateľov bez toho, aby o tom vedeli. Príbeh taktiež podrobne vysvetľuje systém personalizovanej reklamy ako zdroju príjmov pre sociálne médiá, fungovanie personalizovaného obsahu, aj rozdiel medzi sociálnymi médiami a tradičnými médiami a ich reguláciou. 

Pri tvorení scenáru a podkladov sme chceli poukázať na skutočnosť , že polarizácia spoločnosti, ktorú vnímame v každodennom živote, je do veľkej miery spôsobená rozhodnutiami technologických spoločností. 

Cieľom projektu je poukázať na to, že v online prostredí plnom dezinformácii sa môže ocitnúť každý, stačí len niekoľko klikov

Východisko Oliverovho príbehu pramení zo štúdie “An Audit of Misinformation Filter Bubbles on YouTube: Bubble Bursting and Recent Behavior Changes”. Výskumníci z KInITu v rámci štúdie skúmali, či a s akou námahou sa človek vie dostať von z dezinformačných bublín. 

Horvathova_Andrea_2022

Diskusia o algoritmoch, technológiách aj dezinformáciách často ostáva v odborných kruhoch a používa komplikovaný jazyk, no v dnešnej dobe sa táto téma týka väčšiny z nás. Projekt Oliver v bubline sa snaží spracovať túto veľmi komplexnú tému iným, nekonvenčným spôsobom, ktorý je prívetivejší a ľahšie zrozumiteľný.

Andrea Horváthová, Research Communication Intern

Kempelen Institute of Intelligent Technologies

Hlavný partner projektu je Férová Nadácia O2 v rámci výzvy „Nájdime spoločnú reč”.

Na projekte sa podieľali

Andrea Horváthová
Volunteer
Jakub Šimko
Lead and Researcher
Dominika Nosková
Marketing and Communications Manager