Ako sa Oliver dostal do dezinformačnej bubliny? 

Kempelenov inštitút inteligentných technológií (KInIT) spustil nový animovaný web, ktorý pútavou formou vysvetľuje ako sa s pomocou odporúčacích algoritmov šíria dezinformácie na internete. Príbeh vychádza zo štúdie, ktorú realizovali výskumníci z KInIT-u. Web sprevádza aj edukačné video a spoločne upozorňujú na to, že v online prostredí plnom dezinformácií sa môže ocitnúť každý. Stačí si nedávať pozor. 

Manažér Oliver sa ocitne chorý doma v posteli. Cez odporúčanie od kamaráta sa na internete dostane k zaručeným radám, ako poraziť prechladnutie. Od receptov proti chorobe sa však postupne prepracuje až k informáciám o nefunkčnosti bežnej medicíny a nakoniec ho po vypití čistiaceho prostriedku odváža sanitka. 

Kempelenov inštitút inteligentných technológií (KInIT) cez príbeh mladého muža vysvetľuje mechanizmy, ako sa nepravdivý obsah šíri na internete. Ťažiskom príbehu o Oliverovi však nie je on sám (so svojimi znalosťami a správaním), ale skôr technologická príčina šírenia dezinformácií. “Chceli sme poukázať na silný vplyv odporúčacieho algoritmu na uzavretie používateľa do dezinformačnej bubliny. ” vysvetľuje výskumník Jakub Šimko.

Príbeh o Oliverovi ukazuje, ako algoritmy fungujú a priamo zasahujú do životov užívateľov bez toho, aby o tom vedeli. Vysvetľuje zrozumiteľným jazykom aj systém personalizovaného obsahu a reklamy, ktorá je zdrojom príjmov pre sociálne médiá. Popisuje tiež rozdiel medzi sociálnymi médiami a tradičnými médiami a ich reguláciou.

Príbeh pritom nie je iba imaginárnym scenárom, ale súvisí so zisteniami štúdie Audit dezinformačných bublín na YouTube. Výskumníci z KInIT-u v nej skúmali či a s akou námahou sa človek vie dostať von z dezinformačných bublín. 

KInIT sa odhaľovaniu a obmedzovaniu šírenia dezinformácií v online prostredí venuje dlhodobo. “Za posledné dva roky, od prepuknutia pandémie COVID-19, sa situácia s dezinformáciami na Slovensku výrazne zhoršila. Spoločnosť je citeľne polarizovaná a šírenie dezinformácií cez sociálne médiá ovplyvňuje každodennú komunikáciu, diskurz aj dianie. Ľudia však často nerozumejú, akú rolu v tomto konflikte hrajú sociálne médiá,” hovorí Andrea Horváthová, autorka príbehu. 

Pri tvorení scenáru a podkladov chceli pracovníci KInIT-u poukázať na skutočnosť, že polarizácia spoločnosti je do veľkej miery spôsobená aj rozhodnutiami technologických spoločností. V začarovanom kruhu dezinformácií na internete sa môže ocitnúť ktokoľvek. Stačí na to len niekoľko klikov.